Czym jest zdrowe odchudzanie?

Zdrowe odchudzanie

To naturalne, że każdy, kto próbuje schudnąć, chce zrobić to szybko. Ale dowody pokazują, że ludzie, którzy tracą wagę stopniowo (około 1 kg na tydzień) są dużo skuteczniejsi w utrzymywaniu stabilnej wagi. Zdrowe odchudzanie to nie tylko „dieta”. Chodzi o ciągły styl życia, który obejmuje długoterminowe zmiany codziennych nawyków żywieniowych i ćwiczeń fizycznych.

Aby schudnąć, musisz zużywać więcej kalorii niż przyjmujesz. Ponieważ jeden kilogram to ok. 7000 kalorii, musisz zmniejszyć spożycie kalorii o 500-1000 kalorii dziennie, aby stracić około 1 kilograma tygodniowo.

Po osiągnięciu prawidłowej wagi, polegając na zdrowym odżywianiu i aktywności fizycznej przez większość dni w tygodniu (około 60-90 minut, umiarkowana intensywność), istnieje większe prawdopodobieństwo, że uda się nam utrzymać wagę w długim okresie.

Nawet niewielka utrata wagi może oznaczać duże korzyści

Dobrą wiadomością jest to, że niezależnie od tego, jaki jest twój cel utraty wagi, nawet niewielka jej utrata, na przykład od 5 do 10 procent całkowitej masy ciała, może przynieść spore korzyści zdrowotne, takie jak poprawa ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu i cukru we krwi.

Na przykład, jeśli ważysz 90 kg, 5-procentowa utrata wagi równa się 5 kilogramom, przynosząc wagę do 85 kilogramów. Chociaż ta waga może nadal pozostawać w zakresie „nadwagi” lub „otyłości”, już ta skromna redukcja wagi może zmniejszyć twoje czynniki ryzyka dla chorób przewlekłych związanych z otyłością.

Więc nawet jeśli ogólny cel wydaje się duży, traktuj to jako podróż, a nie tylko ostateczne miejsce docelowe. Nauczysz się nowych nawyków żywieniowych i aktywności fizycznej, które pomogą ci żyć zdrowiej. Te nawyki mogą pomóc w utrzymaniu utraty wagi w czasie.

Oprócz poprawy zdrowia, utrzymanie utraty wagi prawdopodobnie poprawi twoje życie w inny sposób. Na przykład badanie uczestników Krajowego rejestru kontroli masy ciała wykazało, że osoby, które utrzymywały znaczną utratę masy ciała, zgłosiły poprawę nie tylko swojego zdrowia fizycznego, ale także poziomu energii, mobilności fizycznej, ogólnego samopoczucia i pewności siebie.